Ángel Rama and the rare. The rise and fall of a category

  • Hebert Daniel Benítez Pezzolano Universidad de Valladolid, Universidad de la República Uruguay

Abstract

The historical emergence, the trajectories of meaning and subsequent fading of the ‘rare’ category are examined, which Ángel Rama used in 1966 to designate a line that he understood to be a minority and permanent part of Uruguayan literature. Regardless of the national use that he imprinted on the notion of Rubén Darío –from Verlainean mauditisme–, under the subsequent inflection of the avant-garde and neo-avant-gardes, he identified a set of dissident narratives, distanced from the hegemonic realisms and the fantastic of the Sur group, a kind of countercanon and dark side of the nation. Rama constructed the category as if it resulted, immanently, from a history of the hidden and repressed literary character of Uruguayan literature, an immanence that part of the later criticism did not question too much as long as the label was embraced. More recent perspectives questioned the category more decisively, although without arriving at major consequences. We approach, following a line of thought shared by Rama the concept of realism (Della Volpe, Garaudy), through a tour of the problem, in times of globalization of capital and flattening of exceptionality, to arrive at a concept of fading of the negative power of “rare” and dissolution of the category as such.

Author Biography

Hebert Daniel Benítez Pezzolano, Universidad de Valladolid, Universidad de la República Uruguay

Profesor y Director del Departamento de Literatu- ras Uruguaya y Latinoamericana (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Edu- cación, Universidad de la República). Egresado del Instituto de Profesores Artigas y Doctor en Letras por la Universidad de Valladolid. Integrante del Sistema Nacio- nal de Investigadores, se especializó en narrativas no realistas y teorías miméticas. Estudió, entre otras, las obras de Lautréamont, Felisberto Hernández, Juan Carlos Onetti, Marosa di Giorgio, Mario Levrero, letras de la cárcel política y diversos temas teóricos. Publicó seis libros de crítica y unos setenta trabajos en revistas arbi- tradas y volúmenes colectivos. Ponente, conferencista y profesor invitado en nu- merosas universidades extranjeras. Premio Nacional de Literatura y Premio Bartolo- mé Hidalgo. Fundó y dirigió Hermes Criollo (revista de crítica y de teoría literaria y cultural). Fue colaborador de El País Cultural y Cuadernos de Marcha. Libros destaca- dos: Poetas uruguayos de los ‘60 (comp., 1997), Interpretación y eclipse. Ensayos sobre literatura uruguaya (2000), El sitio de Lautréamont (2008), Mundo, tiempos y escritura en la obra de Marosa di Giorgio (2012), Felisberto Hernández. Narrativa reunida (ed., 2015) y El otro lado: disrupciones en la mímesis. Lo insólito, lo fantástico y otros desplazamientos en la narrativa uruguaya (2018).

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Published
2020-12-14
How to Cite
Benítez Pezzolano, H. D. (2020). Ángel Rama and the rare. The rise and fall of a category. Revista Telar ISSN 1668-3633, (25), 27-48. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/493