Maria Teresa y Fredrika: imagining Cuba
Abstract
The Women’s travelers in the nineteen century write their adventures using the romantic repertory and use the illustration experience, between subjective impressions and empiric observations. Social explorers say Mary Louise Pratt. They look and listen, confront with new geographies and bodies. There is a direct relation between travelogues and costumer’s fictions. A women’s ethnography center in the social role of women produced for women that construct visual, cognitive and emotive map says Adriana Méndez Ródenas combining three factors: methods, objects of study and circumstance. I am interesting in the contrast the travelogues of two transatlantic women, in the middle nineteen century. They came to the island, where the modern economy transformed the plantation with technology and slavery. The Cuban Mercedes de Santa Cruz y Montalvo and the swedish Fredrika Bremer come from different geographies and bring us costumes portraits and natural view through an intimate writing. Consecrates writers take different position about slavery and write ethnographic fictions that talks about an island where they find the hell ant paradise.
References
Arambel-Guiñazú, María Cristina y Claire Emilie Martin (2001). Las mujeres toman la palabra: Escritura femenina del siglo XIX en Hispanoamérica. 2 vols. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
Arroyo, Jossianna (2020). Travestismos culturales. Literatura y etnografía en Cuba y el Brasil. Leiden: Almenara.
Batticuore, Graciela (1977). La mujer romántica. Lectoras, autoras y escritoras en la Argentina: 1830-1870. Buenos Aires: Edhasa.
Bueno, Salvador (1974). Introducción a Viaje a la Habana. La Habana: Editorial de Arte y Literatura.
Bueno, Salvador (2005). De Merlín a Carpentier. La Habana: Ed. Unión de Escritores y Artistas de Cuba.
Benítez Rojo, Antonio (1998). La isla que se repite. España: Ceiba.
Bhabha, Homi K. (2002 [1994]). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Bremer, Fredrika (1858) The Homes of the New World: Impressions of America, 2 vols., New York: Harper & Brothers Publishers.
---------------------- (1981). Cartas desde Cuba. Traducción de Matilde Goulard de Wetberg. La Habana: Arte y Literatura.
--------------------- (2018). Antes de La Habana. El viaje a los Estados Unidos. Maikel Gonzáles Vivero (traducción y prólogo). Madrid: Verbum.
Caballero Wangüement, María (2006). Introducción a Viaje a la Habana. Madrid: Verbum.
Calomarde, Nancy (2021). “Volver (se) escritura (en) el viaje: notas sobre latinoamericanas en tránsito (Francisca Espínola y la condesa de Merlín)”. En Imaginarios, naciones y escritura de mujeres del siglo XIX en América Latina.
Campuzano, Luisa (1997). “Dos viajeras cubanas a los Estados Unidos: la Condesa de Merlin y Gertrudis Gómez de Avellaneda”. En Mujeres latinoamericanas: Historia y cultura. Siglos XVI al XIX. En Campuzano (coord.), Tomo II. La Habana: Casa de las Américas/Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa, pp. 145-152.
----------------- (2004). “1841: Dos cubanas en Europa escriben sobre la esclavitud”. En Tebeto: Anuario del Archivo Histórico Insular de Fuerteventura, 5, 474-486.
Denegri, Francesca (1996). El abanico y la cigarrera: la primera generación de mujeres ilustradas en el Perú 1860-1895. Lima: IEP/Flora Tristán.
Domínguez, Daylet (2021). Ficciones etnográficas. Literatura, ciencias sociales y proyectos nacionales en el Caribe hispano del siglo XIX. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Figarola Caneda, Domingo (1928). La Condesa de Merlin. María de la Merced SantEca Cruz y Montalvo. Estudio bibliográfico e iconográfico, escrito en presencia de documentos inéditos y de todas las ediciones de sus obras. Su correspondencia íntima (1789-1852). París: Ediciones Excelsior.
González Echevarría, Roberto (2011) Mito y archivo. México, Fondo de Cultura Económica.
Kirpatrick, Susan (1991 [1989]). Las románticas: escritoras y subjetividad en España, 1835-1850. Madrid: Cátedra.
Lofsvol, Laurel A. (1999). Fredrika Bremer and the writing of America. Lund: Univ. Press.
Martin, Claire Emilie y Arambel-Guiñazú, María Cristina (2001). Las mujeres toman la palabra– Escritura femenina del siglo XIX. 2 Vols. Madrid and Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert,
Méndez Rodenas, Adriana (1997). “Mujer, nación y otredad en Gertrudis Gómez de Avellaneda”. En Luisa Campuzano (coord.), Mujeres latinoamericanas: Historia y cultura. Siglos XVI al XIX. Tomo II. La Habana: Casa de las Américas/Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa, 167-181.
--------------- (1998). Gender and Nationalism in Colonial Cuba—The Travels of Santa Cruz y Montalvo, Condesa de Merlin. Nashville y Londres: Vanderbilt University Press.
-------------- (2019) Panel 17 Miradas peregrinas: Itinerarios nacionales e imaginarios transatlánticos en las escritoras del siglo XIX. Adriana Méndez Rodenas, University of Missouri In the conference at CSULB: The 19th Century in 2019: Mapping Women's Writing in the Long Nineteenth Century Disclaimer: Hand held video recording and posting permitted by chair Adriana Méndez Rodenas https://www.youtube.com/watch?v=p42ZBHrJqpw&ab_channel=RMWG
-------------- (2007). “Un retrato decimonónico: las memorias de Mercedes Merlín y la sociedad esclavista cubana”. En Contexto: revista anual de estudios literarios, 13, segunda etapa, vol. 11, 57-76.
-------------- (2008). Prólogo a Viaje a La Habana. Doral, FL: Stockcero, pp. VII-XXXI. Merlin, Condesa de [Mercedes Santa Cruz y Montalvo] (1838). Mis doce primeros años. Traducido del francés por Agustín de Palma. Filadelfia: s/d.
-------------- (2006). Viaje a la Habana. Madrid: Ed. de María Caballero Wangüemert.
Molloy, Silvia (1996 [1991]). Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de Cultura Económica.
Moreno Fraginals (1978). El ingenio. Complejo económico social cubano de azúcar. I-II-III. La Habana: Editorial de Ciencias Humanas.
Pratt, Mary Louise (1997 [1994]). Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Regazzoni, Susana (2013). Entre dos mundos. La Condesa de Merlin o la retórica de la mediación. Rosario: Beatriz Viterbo.
Rojas, Rafael (2000). Un banquete canónico, México: Fondo de Cultura Económica.
-------------- (2008). Motivos de Anteo. Patria y nación en la historia intelectual de Cuba. Madrid: Colibrí.
Rojo, Roseli (2022). “La Condesa en volanta. Transporte y nación en La Havane Colonial”. En Justo Planas, Reynaldo Lastre, Alex Werner y Jorge Alvis (eds.). La isla diseminada. Ensayos sobre Cuba. Madrid: Hypermedia, 47-68.
Scott, Joan W. (1992). “Experience”. En Judith Butler and Joan W. Scott (eds.) Feminists Theorize the political. Nueva York: Routledge, 22-32.
Stepan, Nancy (2001). Picturing tropical nature. London: Reaktion Books.
Vázquez Díaz, René (2004). Fredrika en el Paraíso. Madrid: Ediciones Bolonia.
Vela Martínez, Alejandra (2013). Viajo, narro, existo: la construcción discursiva de identidad autorial en el relato Viaje a La Habana, escrito por la condesa de Merlín en el Siglo XIX latinoamericano. Repositorio de tesis de grado en Lengua y Literaturas Hispánicas. México: UNAM
https://hdl.handle.net/20.500.14330/TES01000701111
Wulf, Andrea (2017). La invención de la naturaleza. Madrid: Taurus.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.
















