La literatura latinoamericana como proceso: a critical project between unity and diversity
Abstract
La literatura latinoamericana como proceso (1985) is part of a historiographical project coordinated by Ana Pizarro and has become a cornerstone in the development of Latin American literary criticism. Therefore, an examination of the work is proposed from two perspectives. The first delves into archival research to reconstruct the history of the initiative and identify the tensions between local critical perspectives and metropolitan comparative approaches. The second offers a reading of the work that highlights critical operations of significant importance to the field of study. By considering diversity as the foundation for a new understanding of the region’s literary history, the analysis explores the relationship between heterogeneity and cultural identity. In this context, examining the conception of Latin American literature as “unity and diversity” reveals that this phrase serves as a framework allowing authors to emphasize the heterogeneous nature of regional creations without forsaking the integrative Latin Americanist lineage.
References
Altamirano, Carlos (2021). La invención de Nuestra América. Obsesiones, narrativas y debates sobre la identidad de América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.
Ardao, Arturo (2019). Génesis de la idea y el nombre de América Latina. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe.
Gómez, Facundo (2021). “Entre el comparatismo y el latinoamericanismo: debates en torno a una posible historia de la literatura latinoamericana”. Anales de la Universidad Central del Ecuador, 379, pp. 17-37.
Gramuglio, María Teresa (2013). “Literatura comparada y literatura latinoamericana: un proyecto incompleto”. Nacionalismo y cosmopolitismo en la literatura argentina. Rosario: Editorial Municipal de Rosario, pp. 374-385.
Martínez, José Luis (1972). Unidad y diversidad de la literatura latinoamericana. México: Joaquín Mortiz.
Maiz, Claudio (2013). “Entrevista con Ana Pizarro: las redes de la crítica literaria y la gestación del proyecto de una historia de la literatura latinoamericana”. Cuadernos del CILHA, 14/17, 1-13.
Mignolo, Walter (1994-1995). “Entre el canon y el corpus: Alternativas para los estudios literarios y culturales en y sobre América Latina”. Nuevo Texto Crítico, VII/14-15, pp. 23-36.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.