A Matter of Exhumation: Horacio Romeu’s A bailar esta ranchera (1970) and the Hauntology of the «Magical Center»

  • Agustín Conde De Boeck Universidad Nacional de Córdoba - CONICET
Keywords: exhumation, avant-garde, hermetism, Argentine literature, Romeu

Abstract

As part of an ongoing research about certain episodes lost from the literary production of the Buenos Aires bohemia of the sixties (such as were represented by the Opium and Sunda groups), in this article we attempt to establish a theoretical reading that can assimilate the Derridean notions of «archive» and «specter» (1989; 1995; 1997) to a task of critical exhumation of texts that are absent (whether because they were relegated or because they were forgotten) from that circulation of national literature perceived as «canon»: out-of-catalogue texts, never reprinted, excluded from the academic cartography and the cultural press, texts whose almost exclusive survival is often relegated to enumerations and name droppings with which the criticism portrays the vast bibliodiversity of that period. In this case we focus on the novel –or rather anti-novel– A bailar esta ranchera (1970) by Horacio «Pepe» Romeu, a work of radical formal experimentation whose avant-garde program and inventory of procedures we will read from a series of categories that appeared afterwards, already in the context of the post-dictatorship Argentine literary criticism, to interrogate the sense of the canon, such as the notions of «vanished/approximated» and «magical center», as proposed by Alberto Laiseca (1992), and the irreverent idea of «test», expressed by César Aira (1990).

In a second phase, we are interested in exploring the links from the period that are present in Romeu’s novel, between avant-garde experimentation and hermetism.

Author Biography

Agustín Conde De Boeck, Universidad Nacional de Córdoba - CONICET

Escritor y traductor. Doctor en Letras por la Universidad Nacional de Córdoba, becario posdoctoral de Conicet y especialista en literatura latinoamericana. Ha publicado artículos en revistas académicas especializadas y los siguientes libros: El Monstruo del delirio. Trayectoria y proyecto creador de Alberto Laiseca (La Docta Ignorancia, 2017). Sinfonía para un Monstruo. Aproximaciones a la obra de Alberto Laiseca (Eduvim, 2019), H.P. Lovecraft. Vida y obra ilustradas (Madrid: Diábolo, 2019), Vida, obra y milagros de Marcelo Fox (Borde Perdido, 2021; en co-autoría con Matías Raia y 3er premio del Fondo Nacional de las Artes), Laiseca (Madrid: Entre Ríos, 2022) y Nigredo (novela, publicada por la editorial Nudista, 2022).

References

Aira, César (1990). «El test. Una defensa de Emeterio Cerro». Babel 18. Agosto, p. 41.
Barea, Federico (comp.) (2016). Argentina Beat. Derivas literarias de los grupos Opium y Sunda. 1963-1969. Buenos Aires: Caja Negra.
---------- (comp.) (2017). Déjalo Beat. Insurgencia poética en los años 60. Buenos Aires: Biblioteca Nacional Mariano Moreno.
Barthes, Roland (2004). S/Z. Buenos Aires: Siglo XXI.
Catalin, Mariana (2012). «Formas de abrir el presente: Babel. Revista de libros». No Retornable 12. < http://www.no-retornable.com.ar/v12/teatro/catalin.html> [consulta 10 de julio de 2022]
Cippolini, Rafael (2007). Contagiosa paranoia. Buenos Aires: Interzona.
Conde De Boeck, Agustín (2022). «Transgresión en la Biblioteca de Babel: formación cultural y tradición selectiva en Babel: revista de libros (1988-1991)» [Tesis Doctoral] Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba – Delegación Facultad de Filosofía y Humanidades.
Derrida, Jacques (1989). «Biodegradables: Seven Diary Fragments». Critical Inquiry XV/4, pp.812–873.
---------- (1995). Espectros de Marx. El trabajo de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional. Madrid: Trotta.
---------- (1997 [1995]). Mal de archivo: una impresión freudiana. Madrid: Trotta. Fisher, Mark (2018). Los fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y
futuros perdidos. Buenos Aires: Caja Negra.
Frare, Franco (2016). «El archivo derrideano como metarrepresentación». Representaciones XII/1, pp. 13-29.
García, Germán; Gusmán, Luis; Lamborghini, Osvaldo et al. (2011). Literal: edición
facsimilar. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.
Gerbaudo, Analía (2016). Políticas de la Exhumación. Las clases de los críticos en la universidad argentina de la posdictadura (1984-1986). Buenos Aires. Ediciones UNL y Ediciones UNGS.
Giordano, Alberto (1999). Razones de la crítica. Sobre literatura, ética y política. Buenos Aires: Colihue (Puñaladas).
Herrnstein Smith, Barbara (1991). Contingencies of Value: Alternative Perspectives for Critical Theory. Cambridge: Harvard University Press.
Idez, Ariel (2010) Literal: la vanguardia intrigante. Buenos Aires: Prometeo.
Laiseca, Alberto (1982) Matando enanos a garrotazos. Buenos Aires: Ed. de Belgrano.
---------- (1992). «Centro-Periferia». La Caja. Revista del ensayo negro 12. Diciembre
León, Rubén (2018). Entrevista por Matías Raia sobre Horacio Romeu. Inédita.
Libertella, Héctor (1977). Nueva escritura en Latinoamérica. Caracas: Monte Ávila Editores.
Maradei, Guadalupe (2020). Contiendas en torno al canon. Las historias de la literatura argentina posdictadura. Buenos Aires: Corregidor.
Marisimián, Silvina Beatriz y Grosso, Marcela (2009). Panorama de la literatura argentina contemporánea. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor.
Munaro, Augusto (2022). Desbordes. Nueve ensayos sobre literatura argentina descentrada. Buenos Aires: Tren en Movimiento.
Piglia, Ricardo (2016). Las tres vanguardias. Saer, Puig, Walsh. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Premat, Julio (2021). ¿Qué será la vanguardia? Utopías y nostalgias en la literatura contemporánea. Rosario: Beatriz Viterbo.
Rabey, Mario (2007). «7. Teatro de Guerrilla en Buenos Aires» en (contra)memorias, por mario rabey [consulta 10 de julio de 2022]
Raia, Matías (2017). «¡Buena caza! Una historia detrás de Matando enanos a garrotazos» (1era y 2da parte) en Revista Invisibles 21 y 22. [consulta 10 de julio de 2022]
---------- (2021). «Desde el borde» en Genovese, Omar. «Canon ausente». Perfil (Cultura). 15 de agosto.
Romeu, Horacio (1970). A bailar esta ranchera. Buenos Aires: Ediciones de la Flor. Sánchez, Néstor (2012). Nosotros dos [1966]. Buenos Aires: Mansalva.
Strafacce, Ricardo (2008). Osvaldo Lamborghini, una biografía. Buenos Aires: Mansalva. Sztrum, Marcelo (1971) en La Buena Gente, no. 15.
Tabarovsky, Damián (2011). Literatura de izquierda. Rosario: Beatriz Viterbo.
---------- (2018). Fantasma de la vanguardia. Buenos Aires: Mar Dulce.
Terán, Oscar (2019). Nuestros años sesentas: La formación de la nueva izquierda intelec- tual argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.
Published
2022-12-21
How to Cite
Conde De Boeck, A. (2022). A Matter of Exhumation: Horacio Romeu’s A bailar esta ranchera (1970) and the Hauntology of the «Magical Center». Revista Telar ISSN 1668-3633, (29), 187-206. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/610