«A bull is not like a landscape»: the representation of nature in Quiroga, Arlt, Borges and Deodoro Roca
Abstract
Facing the fact that a modern imaginary has ruled the formation of canon in 20th Century’s Argentinean Literature, and that literary criticism
has focused on topics like Nation, city, modernization, the role of intellectuals as hierarchical figure in a society, this article attempts to think other possibilities to read a literary corpus. Therefore, it purposes an ecocritical analysis of representation of nature in texts of three canonic writers, Horacio Quiroga, Roberto Arlt, Jorge Luis Borges, and an author who, for different reasons, still occupies a marginal place in our essayistic, as Deodoro Roca, in order to displace the main point from anthopocentric perspective to other problems. This dynamic would allow us to contemplate current facets of our literature more accurately, that could revitalize canon, and include it in contemporary debates.
References
Arlt, Roberto (1982). El criador de gorilas. Buenos Aires: Losada.
Borges, Jorge Luis (1990). Obras Completas. Tomo II. Buenos Aires: Emecé.
Degiovanni, Fernando (2007). Los textos de la patria. Nacionalismo, políticas culturales y canon en Argentina. Rosario: Beatriz Viterbo.
Gasquet, Axel (2016). «La ficción morisca y africana de Roberto Arlt». Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes/https://www.cervantesvirtual.com/ obra/la-ficcion-morisca-y-africana-de-roberto-arlt/ Consultado el 18 de agosto de 2022.
Guillory, John (1993). Cultural Capital. The Problem of Literary Canon Formation. Chicago: The University of Chicago Press.
Marengo, María del Carmen (2015). «Otro Borges. La desmitificación del coraje y la barbarie en la cuentística de Borges de los años 70». Desde el Sur. Revista de ciencias humanas y sociales de la Universidad Científica del Sur. 7/2, pp 193- 208.
Roca, Deodoro (2009). Obra reunida. III Escritos jurídicos y de militancia. Córdoba: Editorial Universidad Nacional de Córdoba.
Tittler, Jonathan (2007). «Una relectura ecocrítica del canon criollista: Mariano Latorre y Horacio Quiroga». Tabula Rasa. Revista de Humanidades. 007, pp 197-210.
Viñas, David (1971). Literatura argentina y realidad política. Buenos Aires: Siglo Veinte.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.