Reenacting Malvinas. Testimony, art and archive in Teatro de Guerra by Lola Arias

  • Luciana Caresani Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y técnicas CONICET
Keywords: Archive, Testimony, Memory, cinema, Malvinas/Falklands War.

Abstract

The Malvinas/Falklands War took place during the year 1982 between the Argentine Republic and the United Kingdom. Either by the impact in the citizens or the veterans who fought in the battlefield, in our country this conflict is still debated in the memorial and collective trauma studies. In this article I will analyze the film Teatro de guerra (2018), by the Argentine artist Lola Arias. In this documentary six veterans who fought in the Argentine and British sides share an artistic project to reenact their memories about the war. First, I will discuss and analyze the exercise of memory in this movie. I will also focus in the dialogue between testimonies, archive material and performance and the dissolution between the documentary and the fictional genre. To achieve this, I will address the posmemorial debates and its repercussions in Argentina, and particularly in Lola Arias aesthetic. Secondly, I propose to analyze the notion of multidirectional memory “raised by Michael Rothberg” to think about the Malvinas’s archives, testimonies and its impact in the youngest generations, given that the sovereignty and the colonial possession of the islands is still in dispute.

Author Biography

Luciana Caresani, Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y técnicas CONICET

Es Licenciada y Profesora en Artes por la Facultad de Filo- sofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Becaria interna doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), doctoranda de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA) y maestranda de la Escuela de Humanidades (UNSAM), donde investiga los vínculos entre archivos, arte y memoria en el contexto de la guerra de Malvinas. A su vez se desempeña como investigadora del Instituto de Literatura Hispanoamericana (FFyL, UBA). Es autora de varias publi- caciones en revistas con referato, en capítulos de libros y ha participado en calidad de expositora en numerosos eventos científicos. Recientemente ha sido distinguida con el Premio de la sección de Estudios de Cine de LASA 2020 al Mejor Ensayo de estudiante de Posgrado, Publicado en 2018-2019 (LASA Film Studies Section Best Graduate Student Essay Award-Published in 2018-2019), por su artículo “Representación y memoria en las imágenes de archivo del cine argentino sobre la guerra de Malvinas” (2018), en Diez miradas sobre el cine y audiovisual: volumen aniversario de la revista Imagofagia.

References

Agamben, Giorgio (2002). Homo Sacer III. Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testi- go. Madrid: Editora Nacional.

Blejmar, Jordana (2017). “Autofictions of Postwar: Fostering Empathy in Lola Arias’ Minefield/Campo minado”. Latin American Theatre Review, vol. 50, no. 2, pp. 103- 123.

Brodersen, Diego (2018). “Hay una tensión entre lo artificial y lo real” [en línea]. Pági- na 12. 6 de Septiembre de 2018. <https://www.pagina12.com.ar/140206-hay-una- tension-entre-lo-artificial-y-lo-real> [consulta 3 de abril de 2020].

Caresani, Luciana (2014). “Representación y memoria en las imágenes de archivo del cine argentino sobre la guerra de Malvinas”. Imagofagia, no. 10, año VI, pp. 1-24.

---------- (2019). “Destellos de Malvinas. Archivo, testimonio y memoria en La forma exacta de las islas”. En la otra isla. Revista de Audiovisual Latinoamericano, no. 1, año I, pp. 31-40.

Cruz, Alejandro (2018). “Lola Arias y la cara más radical de una guerra” [en línea]. La Nación. 5 de septiembre de 2018. <https://www.pressreader.com/argentina/la- nacion/20180905/282200831802557/> [consulta 10 de mayo de 2020].

Derrida, Jacques (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta. Hirsch, Marianne (1997). Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory.

Cambridge/Londres: Harvard University Press.

Perera, Verónica (2017). “Testimonios vivos, dramaturgia abierta: La guerra de Malvinas en Campo Minado de Lola Arias”. Anagnórisis. Revista de Investigación Teatral, no. 16, diciembre de 2017, pp. 299-323.

---------- (2018). “Un caleidoscopio de Malvinas: ‘Campo minado’ y ‘Teatro de guerra’ de Lola Arias” [en línea]. Revista Transas. Letras y Artes de América Latina. Buenos Aires. <https://www.revistatransas.com/2018/09/27/campominado/> [consulta 16 de mayo de 2020].

Rothberg, Michael (2006). “Between Auschwitz and Algeria: Multidirectional Memory and the Counterpublic Witness”. Critical Inquiry. University of Chicago, no. 33, Autumn 2006, pp. 158-184.

Sarlo, Beatriz (2012). Tiempo pasado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. 2005. Buenos Aires/México: Siglo XXI Editores.

Sosa, Cecilia (2017). “Campo minado/Minefield: War, affect and vulnerability – a spectacle of intimate power”. Theatre Research International, vol. 42, no. 2, pp. 179-189.

Szurmuk, Mónica (2009). “Posmemoria”. Diccionario de estudios culturales latinoamerica- nos. Szurmuk, M. y McKee Irwin, R. eds. México DF: Siglo XXI Editores, pp. 222- 226.

Visconti, Marcela (2019). “Actos de guerra. Tiempos y escenas para pensar Malvinas”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, pp. 2-16.

Published
2020-07-01
How to Cite
Caresani, L. (2020). Reenacting Malvinas. Testimony, art and archive in Teatro de Guerra by Lola Arias. Revista Telar ISSN 1668-3633, (24), 55-80. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/470