César Aira, the teller machine. A reading of Ema the captive

  • María Emilia Artigas Universidad de Mar del Plata
Keywords: César Aira, ninetheenth century argentine literature, desert

Abstract

One of the recurring themes in Argentine literature is the tense relationship of man with the desert and its laws. From the first chroniclers to the romantic writers, the dialectic of the subject and the space was problematized discursively by innumerable authors. Under that perspective and debtor of that tradition, César Aira breaks into the national scene with one of his first works to question and honor the nineteenth-century literary tradition. The following article analyzes the novel Ema la cautiva (1981) in relation to the imaginaries of power that deconstruct the vision of the desert, the captives, the Indians. We will try to point out the discursive mechanisms used by the author to achieve a novel and irreverent view of the Argentine literary tradition of the 19th century.

Author Biography

María Emilia Artigas, Universidad de Mar del Plata

María Emilia Artigas es Profesora en Letras; cursa la Maestría en Letras Hispánicas en la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Trabaja en el proyecto de investigación “Tradición y ruptura”, dirigido por la Dra. Aymará de Llano y el Dr. Francisco Aiello, en el CELEHIS en la misma Universidad. Se interesa por la narrativa peruana de las últimas décadas y ha publicado algunas notas en esa línea de análisis.

References

Aira, César (1993). “Artl” en Paradoxa 7. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

---------- (2005). Ema la cautiva. Mérida: el otro el mismo Ediciones.

Contreras, Sandra (2005). “Prólogo” a Ema la cautiva. Mérida: el otro el mismo Edicio- nes.

---------- (2015). “Aira con Borges”. Biblioteca Nacional Argentina “Mariano Moreno”; La Biblioteca; 13; -1-2013; 184-198.

Diccionario de la Real Academia (2018), recuperado de: https://dle.rae.es/ ?w=diccionario

Fernández, Nancy (1996). “Bordes, límites y fronteras: notas sobre los viajes en Mansilla, Saer y Aira” en Letras, Curitiba no45, Editora da UFPR.

---------- (2012). “César Aira, el punto de inicio” en Mónica Bueno (comp.) La novela argentina: Experiencia y tradición. Buenos Aires: Corregidor.

Laera, Alejandra (2014). “Introducción” en Ficciones del dinero. Argentina, 1890-2001, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Pérez Calarco, Martín (2015). “Inscripciones contemporáneas de la matriz gauchesca. Moreira y la revolución cultural de los 60’-70’, de César Aira a Néstor Perlongher” en Edgardo Berg y Nancy Fernández (coord. y ed.) Intervenciones. Mar del Plata: La Bola Editora.

Piglia, Ricardo (2000). Crítica y ficción. Buenos Aires: Seix Barral.

Rotker, Susana (1999). “Noticias de un mundo que se acaba. Una excursión a los indios Ranqueles de Lucio V. Mansilla” en Cautivas. Olvidos y memoria en la Argentina. Buenos Aires: Arial.

Published
2019-12-23
How to Cite
Artigas, M. E. (2019). César Aira, the teller machine. A reading of Ema the captive. Revista Telar ISSN 1668-3633, (23), 191-208. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/454