Poetry, reading public and editorial market: Alfonsina Storni and the Cooperativa Editorial de Buenos Aire
Abstract
In 1917 Manuel Gálvez founded Cooperativa Editorial Buenos Aires with the aim of offering low-cost books written by local writers, in the context of an incipient cultural goods market and the growth of the reading public. One of the figures of this project was Alfonsina Storni, who edited with Gálvez three of her most popular books: El dulce daño(1918), Irremediablemente(1919) and Languidez(1920). This article focuses on the place that the writer occupied in this editorial project, as well as the connections she developed during this initial period of her career with the cultural field of her time, and, above all, with that emerging young, female, urban readership, the key of success of her first works.
References
Altamirano, Carlos y Beatriz Sarlo (1983). Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Buenos Aires: Ariel.
Arlt, Roberto (2003). Los lanzallamas. Buenos Aires: Losada.
Barrancos, Dora (2007). Mujeres en la sociedad argentina: Una historia de cinco siglos. Buenos Aires: Sudamericana.
Brunn, Alain (2001). L’Auteur. París: Flammarion.
Degiovanni, Fernando (2007). Los textos de la patria: nacionalismo, políticas culturales y canon en Argentina. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Diz, Tania (2006). Alfonsina periodista. Ironía y sexualidad en la prensa argentina 1915-1925. Buenos Aires: Libros del Rojas.
---------- (2009). “Y no me digáis que el mundo está mal hecho. Estilo y sexualidad en el periodismo de Storni”. Revelaciones imperfectas. Estudios de literatura latinoamericana. Noé Jitrik comp. Buenos Aires: Instituto de Literatura Hispanoamericana.
Gálvez, Manuel (1918). “Prólogo”. Vidas tristes. Luisa Israel de Portela. Buenos Aires: Cooperativa Editorial de Buenos Aires, pp. 7-13.
---------- (2002). Recuerdos de la vida literaria. 2 tomos. Beatriz Sarlo ed. Buenos Aires: Taurus.
Guy, Donna (1994). El sexo peligroso. La prostitución legal en Buenos Aires (1875- 1955). Buenos Aires: Sudamericana.
Hoggart, Richard (2013). La cultura obrera en la sociedad de masas. Buenos Aires: Siglo XXI.
Laera, Alejandra (2014). Ficciones del dinero. Argentina, 1890-2001. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Masiello, Francine (1997). Entre civilización y barbarie. Mujeres, Nación y Cultura literaria en la Argentina moderna. Rosario: Beatriz Viterbo.
Méndez, Mariela (2018). Crónicas travestis. El periodismo transgresor de Alfonsina Storni, Clarice Lispector y María Moreno. Rosario: Beatriz Viterbo.
Merbilhaá, Margarita (2006). “1900-1919. La época de la organización del espacio editorial”. Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000. José Luis De Diego dir. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, pp. 29-58.
Muschetti, Delfina (1999) “Prólogo”. Obras. Poesía. Tomo I. Alfonsina Storni. Buenos Aires: Losada, pp. 9-31.
Nalé Roxlo, Conrado (1964). Genio y figura de Alfonsina Storni. Buenos Aires: Eudeba.
Prieto, Adolfo (1988). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Sudamericana.
Queirolo, Graciela (2007). “Una modernidad femenina: las crónicas de Alfonsina
Storni”. Feminaria. 12/19, pp. 103-109.
Rodó, José Enrique (1918). “Prólogo”. La nouvelle moisson. Delfina Bunge de Gálvez. Buenos Aires: Cooperativa Editorial de Buenos Aires, pp. 7-10.
Salomone, Alicia (2006). Alfonsina Storni: mujeres, modernidad y literatura. Buenos Aires: Corregidor.
Sarlo, Beatriz (1985). El imperio de los sentimientos. Narraciones de circulación periódica en la Argentina (1917-1927). Buenos Aires: Catálogos.
---------- (2007). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires: Nueva Visión.
Sarmiento, Domingo Faustino (1999). “Carta a Valentín Alsina”. Facundo. Buenos Aires: Emecé.
Storni, Alfonsina (1918). El dulce daño. Buenos Aires: Cooperativa Editorial de Buenos Aires.
---------- (1919). Irremediablemente. Buenos Aires: Cooperativa Editorial de Buenos Aires.
---------- (1920). Languidez. Buenos Aires: Cooperativa Editorial de Buenos Aires.
---------- (1999).Obras. Poesía. Tomo I. Delfina Muschetti ed. Buenos Aires: Losada.
Williams, Linda (1991). “Film bodies: Gender, Genre, and Excess”. Film Quarterly 44/4, pp. 2-13.
---------- (1999). “Melodrama revised”. Reconfiguring American Film Genres. Nick Browne ed. Berkeley: University of California Press.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.