(Remembering the Andes in Cherokee Territory. Transandean notes)

  • Juan Guillermo Sánchez Martínez Departamento de Estudios Indígenas Lakehead University
Keywords: Byron Tenesaca, Transandean, Indigenous muralism, Trans- indigenous, Cherokee, Kichwa-kañari

Abstract

Byron Tenesaca is a kichwa-kañari visual artist currently residing in North Carolina. In 2022, we met in Tokiyasdi (Asheville), Cherokee territory. In the Spring of 2023, we both participated in the trans-Indigenous festival Activating Indigenous Beats. Native Hip Hop. As part of the festival, Tenesaca directed a collective mural in which Cherokee and Andean designs are juxtaposed, as well as representations of plants and animals from various latitudes of Abiayala (The Americas). In this essay I put together an interview with Tenesaca, and some “transandean” (Noriega, 2012) reflections on this mural. In confronting the politics of identity in highly racialized countries such as the United States–where Indigenous peoples from southern Abiayala are labeled as “Hispanic” and “Latinx”–Native-migrant artists and writers must negotiate, reconstruct, and reaffirm their affiliations–sometimes multiple. In Tenesaca’s art and in the mural we created together, the Cherokee mountains are a bridge to reconnect with the Andes.

Author Biography

Juan Guillermo Sánchez Martínez, Departamento de Estudios Indígenas Lakehead University

Nació en Bakatá/Bogotá, en los Andes colombianos. Coordina la antología y exhibición multilingüe en línea Siwar Mayu, un río de colibríes. Como poeta, es autor de Uranio (2023), Bejuco (2021), Salvia (2014), Río (2010), y Altamar, este último galardonado en 2016 con el Premio Nacional Universidad de Antioquia (Colombia). También es autor del estudio Memoria e invención en la poesía de Humbeto Ak’abal (Abya-Yala, 2012), y coeditor de las antologías Muyurina y el presente profundo (Pakarina/Hawansuyo, 2019), Mensaje Indígena sobre el Agua (IWFWP, 2014), así como de números especiales sobre literaturas indígenas en Diálogo (DePaul University, 2019 y 2016), y Revista Canadiense de Estudios Hispánicos (2015). Actualmente coedita junto con Gloria E. Chacón y Lauren Beck el volumen Abiayalan Pluriverses. Bridging Indigenous Studies and Hispanic Studies (Amherst College, 2023). Es profesor asociado del Departamento de Estudios Indígenas de la Universidad de Lakehead (Thunder Bay, Canadá).

References

Ak’abal, Humberto (2002). Kamoyoyik. Guatemala, Cholsamaj. Anacona Muñoz, Adriana (2021). “Territorialidades y cuerpos yanakunas: pervivencia, memoria, defensa y resistencia”. Territorialidades, espiritualidades y cuerpos: perspectivas críticas en Estudios Sociales. Claudia L. Piedrahita E. et. al. eds. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas Clacso-EditorialMagisterio, pp. 93-118.

Chikangana, Fredy / Wiñay Mallki (2014). “Oralitura indígena como un viaje a la memoria.” Oralidad y escritura. Experiencias desde la literatura indígena. Luz María Lepe, ed. México: Programa para el Desarrollo Integral de las Culturas de los Pueblos y Comunidades Indígenas.

Mays, Kyle T. (2018). Hip Hop Beats. Indigenous Rhymes. Albany: State University of New York Press.

Noriega, Julio (1997). “Propuesta para una poética quechua del migrante andino”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana XXIII (46): 53-65. Web.

------------------ (2012). Caminan los Apus. Escritura andina en migración. Lima: Pakarina Ediciones / Knox College.

UNCA (2023). “Activating Indigenous Beats. Hip Hop Nativo Festival Brings Indigenous Artists and Educators to Campus”. Asheville, NC. https://stories.unca.edu/activating-indigenous-beats

Tenesaca, Byron (2023). Página del artista. https://byron-tenesaca.com

Published
2023-12-31
How to Cite
Juan Guillermo Sánchez Martínez. (2023). (Remembering the Andes in Cherokee Territory. Transandean notes). Revista Telar ISSN 1668-3633, (31), 1-29. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/654