(Remembering the Andes in Cherokee Territory. Transandean notes)
Abstract
Byron Tenesaca is a kichwa-kañari visual artist currently residing in North Carolina. In 2022, we met in Tokiyasdi (Asheville), Cherokee territory. In the Spring of 2023, we both participated in the trans-Indigenous festival Activating Indigenous Beats. Native Hip Hop. As part of the festival, Tenesaca directed a collective mural in which Cherokee and Andean designs are juxtaposed, as well as representations of plants and animals from various latitudes of Abiayala (The Americas). In this essay I put together an interview with Tenesaca, and some “transandean” (Noriega, 2012) reflections on this mural. In confronting the politics of identity in highly racialized countries such as the United States–where Indigenous peoples from southern Abiayala are labeled as “Hispanic” and “Latinx”–Native-migrant artists and writers must negotiate, reconstruct, and reaffirm their affiliations–sometimes multiple. In Tenesaca’s art and in the mural we created together, the Cherokee mountains are a bridge to reconnect with the Andes.
References
Ak’abal, Humberto (2002). Kamoyoyik. Guatemala, Cholsamaj. Anacona Muñoz, Adriana (2021). “Territorialidades y cuerpos yanakunas: pervivencia, memoria, defensa y resistencia”. Territorialidades, espiritualidades y cuerpos: perspectivas críticas en Estudios Sociales. Claudia L. Piedrahita E. et. al. eds. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas Clacso-EditorialMagisterio, pp. 93-118.
Chikangana, Fredy / Wiñay Mallki (2014). “Oralitura indígena como un viaje a la memoria.” Oralidad y escritura. Experiencias desde la literatura indígena. Luz María Lepe, ed. México: Programa para el Desarrollo Integral de las Culturas de los Pueblos y Comunidades Indígenas.
Mays, Kyle T. (2018). Hip Hop Beats. Indigenous Rhymes. Albany: State University of New York Press.
Noriega, Julio (1997). “Propuesta para una poética quechua del migrante andino”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana XXIII (46): 53-65. Web.
------------------ (2012). Caminan los Apus. Escritura andina en migración. Lima: Pakarina Ediciones / Knox College.
UNCA (2023). “Activating Indigenous Beats. Hip Hop Nativo Festival Brings Indigenous Artists and Educators to Campus”. Asheville, NC. https://stories.unca.edu/activating-indigenous-beats
Tenesaca, Byron (2023). Página del artista. https://byron-tenesaca.com
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.