No Heaven Dearer. Temporalities, Human Rights and Paternity in the Theatrical Representations about the Malvinas War
Abstract
In 2012, on the commemoration of the thirtieth anniversary of the Malvinas War, an explosion of plays thematized and problematized the war conflict of 1982 from different perspectives and genres. The National Theater Institute, dependent on the Ministry of Culture of the Nation, organized its 14th National Competition of Theater Plays around the 30th anniversary of Malvinas. The second prize was won by the play No Heaven Dearer with drama by Carlos Balmaceda and direction by Rodrigo Cárdenas.
The piece stars the characters of five kelpers, four Englishmen and one Scotsman, and a 19-year-old conscript soldier from the Province of Tucumán, and the play is part of the small corpus of comedies that resorted to humor and parody to talk about the war. This article proposes to observe the dramatic text together with the audiovisual record of the staging to investigate the following three axes of analysis:
–The intersection of three temporalities: the 70s through its revolutionary aesthetics; 1982, the year of the Malvinas war and 2014, the year of the premiere of the play that is part of the context of “Malvinization” and implementation of policies of memory, truth and justice during the period 2003-2015, in which the political vocabulary of human rights resignified certain practices that military cadres had towards their soldiers during the war as crimes against humanity.
–The staging of figures or tropes that articulate the Malvinas war with the topic of human rights.
–The recurrence of homosociability and parent-child logic in the narrative configuration, in dialogue with the proposals of Julieta Vitullo (2012).
References
setenta. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Gamarnik, Cora; Guembe, María Laura; Agostini, Vanina; Flores, Celina (2019).
“El regreso de los soldados de Malvinas: la historia de un ocultamiento”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos [en línea].
Guber, Rosana (2000). “La nacionalización de ‘Malvinas’. De cuestión diplomática a causa popular”. Avá 1, pp. 57-74.
----- (2017). “Una guerra implausible. Las ciencias sociales, las humanidades y el lado moralmente probo en los estudios de Malvinas” [en línea]. Programa Interuniversitario de Historia Política. Dossier: La guerra y posguerra de Malvinas. Aproximaciones a un campo en construcción. < http://www.historiapolitica.com/ datos/biblioteca/malvinas_guber2.pdf> [consulta 9 de abril de 2023].
Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI Editores. ----- (2017). “Los abusos sexuales como crímenes de lesa humanidad y el respeto a la intimidad”. La lucha por el pasado: Cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, pp. 217-240.
Kohan, Martín (2014a). El país de la Guerra. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
----- (2014b). “A salvo de Malvinas”. Bazar Americano 48.
Lorenz, Federico (2007). “Testigos de la derrota. Malvinas: los soldados y la guerra durante la transición democrática argentina, 1982-1987”. Historizar el pasado vivo en América Latina. Anne Perotin-Dumon (Comp.). Buenos Aires: Edhasa, pp. 3-63. ----- (2013). Unas Islas demasiado famosas. Malvinas, Historia, Política. Buenos Aires: Capital Intelectual.
Pacheco, Carlos (2014). “La emoción de jugar al teatro” [en línea]. La Nación.
Palmisciano, Cristian (2016). “Hoy te convertís en Héroe. La construcción de la figura heroica de Giachino” [en línea]. Sudamérica N° 5, pp. 155-178.
Perera, Verónica (2022). “Un laboratorio de varones para la nación” [en línea]. Revista de Estudios Feministas 30/3.
Salvi, Valentina (2013). “Nación, memoria y responsabilidad: La nación frente a los crímenes de estado” [en línea]. Tensões Mund. Fortaleza 9/17, pp. 153-176.
Segade, María Lara (2014). “La guerra en cuestión: relatos de Malvinas en la cultura argentina (1982-2012)”. Tesis de Doctorado, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Inédita.
Vitullo, Julieta (2012). Islas imaginadas. La guerra de Malvinas en la literatura y el cine argentinos. Buenos Aires: Corregidor.
Yaccar, María Daniela (2014). “Una reivindicación no es por decreto” [en línea]. Página/12.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.