Passages from the chronicle to the essay: the composition of the alternative archive in “Nuestra América”, by José Martí
Abstract
”Nuestra América”, by José Martí was read as a central document that defines Latin American identity and has had the attention of Martí’s critics and world literature. In this article, I approach the conception of the autochthonous, in a controversial dialogue with previous perspectives (Ra- mos, 1989; Siskind, 2016). I postulate that the model of local leadership in “Nuestra América” draws on models and images valuated by Martí of the displaced North American leadership; specifically in the model of leader embodied by Henry George, an economist and politician from Philadelphia. To support this hypothesis, I link some images from “Nuestra América” with others from Escenas norteamericanas to glimpse affinities and passages from the chronicle to the essay and their re-significations.
References
Camacho, Jorge (2016). El poeta en el mercado de Nueva York, Columbia: Caligrama, pp. 19-131.
Caresani, Rodrigo (2017). “Entre la isla y el mundo: el cosmopolitismo del pobre en Rubén Darío”. Tropos, tópicos y cartografías: Figuras del espacio en la literatura latinoamericana. Valeria Añón, C. Sancholuz y Henao-Jaramillo, S. comps. La Plata: Universidad Nacional de La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. pp. 117-149.
Colombi, Beatriz (2010). “José Martí, veedor de la modernidad”. José Martí.Escritos sobre América, discursos y crónicas norteamericanas. Beatriz Colombi comp. Buenos Aires: Capital Intelectual, pp. 9-18.
Fernández Retamar, Roberto (1995). “Nuestra América”: cien años y otros acercamientos a Martí, La Habana: Editorial Si-Mar, pp. 97-108.
Martí, José (2016). “Henry George”.El poeta en el mercado de Nueva York. Jorge Camacho comp. Columbia: Caligrama, pp. 119-131.
---------- (2016). “Las elecciones de otoño”. José Martí. Obras completas, Edición crítica 1885-1887. Tomo 24. Volumen 3. La Habana/Buenos Aires: Centro de Estudios Martianos/CLACSO, pp. 211-218. En: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/ se/20160824030329/JOSE-MARTI_Tomo-24.pdf [consulta 01/06/2022].
---------- “Cisma católico en Nueva York”; “Vida popular”José Martí. Obras completas, Edición crítica 1885-1887. Tomo 25. Volumen 4. La Habana/Buenos Aires: Centro de Estudios Martianos/CLACSO, pp. 97-105; pp. 158-171.En: http:// biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20160824025925/JOSE-MARTI_Tomo- 25.pdf [consulta 31/05/2022].
---------- “Los sucesos”. José Martí. Obras completas, Edición crítica 1887. Tomo 26. La Habana/Buenos Aires: Centro de Estudios Martianos/CLACSO, pp. 150-156. En: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200403063956/Tomo26.pdf [consulta 31/05/2022].
---------- (1991). Nuestra América. Edición crítica. Cintio Vitier (Investigación, presen- tación y notas), Centro de estudios martianos: Casa de las Américas.
Real Academia Española. Diccionario de la lengua española. 23a edición [versión en línea]. https://apps2.rae.es/ntllet/SrvltGUILoginNtlletPub [consulta 01/06/ 2022]
Mogillansky, Gabriela (1997). “Cuestión de Estado: José Martí y los anarquistas norteamericanos”.Nuevos territorios de la literatura latinoamericana, Buenos Aires: CBC, pp. 387-392.
Párraga, Javier Martín; Marta Rojano Simón (2010). “Las aportaciones de Claude Lévi-Strauss en la lucha contra los prejuicios sociales: “Raza e historia” y “Raza y cultura”. Revista Lindaraja 26, pp. 1-21.
Ramos, Julio (1989). “Nuestra América: arte del buen gobierno”. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX, México: Fondo de Cultura Económica, pp. 229-243.
Roig, Arturo(2009). “La historia del ́nosotros ́y de lo ́nuestro ́”. Teoría y crítica del pensamiento latinoamericano, Buenos Aires: Una ventana, pp. 25-46.
Siskind, Mariano (2016). Deseos cosmopolitas. Modernidad global y literatura mundial en América Latina, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.