The Inkarri’s myth in quechua songs

  • Mauro Mamani Macedo Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Abstract

The Inkarri myth narrates the return of the dead Inca, whose head is growing under the ground. When it is complete it will return. This myth in literature has been represented in various genres: theater, narrative, poetry, in songs in both Quechua and Spanish. In some cases, it is represented expressly and in others, subtextually, but it maintains the idea of meeting the parties and returning to change the world. The purpose of this article is to analyze, in the Quechua songs, how the death of the Inca and the myth of Inkarri are invoked in moments of great crisis that the history of the Quechua people is going through. For this we use the category of pachakutiy (change of times and space) and the Andean conception of death that declares that one does not die, but that it is split or sown to continue living. We organize the article in three parts: introduction, gestation of the myth and analysis of the Quechua songs. Through this we will demonstrate the full validity of the Inkarri myth in the memory of the people and its adaptation to socio-cultu- ral processes.

 

Author Biography

Mauro Mamani Macedo, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Es Doctor en Literatura peruana y Latinoamericana. Profesor de pre y posgrado de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Profesor Visitante en varias universidades latinoamericanas. Ha dictado conferencias internacionales en Colombia, Chile, México, Argentina. Coordinador del GI ESANDINO, cofundador de AYLLU, Estudios andinos. Ha publicado los libros: Poéticas andinas (2009); José María Arguedas. Urpi, fieru, quri, sonqoyky (2011) y Quechumara. Proyecto Estético Ideológico de Gamaliel Churata (2012). Sitio de la Tierra. Antología del vanguardismo literarios andino (FCE, 2017). Ha editado Ahayu-watan. Suma poética de Gamaliel Churata (2013); Antonio Cornejo Polar. El lugar de la crítica. Conversatorios y entrevistas (2016). Guaman Poma de Ayala. Las travesías culturales (2016).

References

Arguedas, José María (2012). Obra antropológica. Lima: Horizonte.
---------- (2005). Los ríos profundos. Madrid: Cátedra.
---------- (1983). Obras completas [Todas las sangres]. T.4. Lima: Horizonte.
Canaviri Vargas, Zenón (2016). “Tupaj Katari”. En Julio Noriega, Poesía quechua en Bolivia. Antología. Lima: Pakarina, pp. 408-409.
Colchado Lucio, Óscar (2013). El cerco de Lima. Lima: Penguin Random House.
---------- (2018). Rosa Cuchillo. Lima: Penguin Random House.
Cornejo Polar, Antonio (1997). Los universos narrativos de José María Arguedas. Lima: Horizonte.
Degregori, Carlos Iván (2013). Del mito de Inkarri al mito del progreso. Migración y cambios culturales. Lima: IEP.
Flores Galindo, Alberto (2010). Buscando un inca. Identidad y utopía en los andes. Lima: El Comercio.
Gonzales, Odi (2014). Elegía Apu Inka Atawallpaman. Pimer documento de la resistencia inka (siglo XVI). Lima: Pakarina.
González Holguín, Diego (1989[1952]). Vocabulario de la lengua general de todo el Perú llamada lengua qquichua o del Inca. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Mar- cos.
Guaman Poma, Felipe (2006). El primer nueva corónica y buen gobierno. México: Siglo XXI.
CVR - Comisión de la Verdad y Reconciliación (2008). Hatun Willakuy. Versión abrevia- da del Informe final de la Comisión de la Verdad y Reconciliación. Perú. Lima: CVR.
Huamán, Carlos (2009). Lipyaykunapa qillqanampi. Donde escriben los relámpagos. Lima: Altazor.
---------- (2015). Urpischallay. Trasfiguraciones poéticas, memoria y cultura popular andina en el wayno. Lima: Altazor.
Huamán López, Carlos (2020). “Tras las huellas del Inkarri”. Revista Educación 18, pp. 77-95.
Lira, Jorge A.; y Mejía Huamán, Mario (2008). Diccionario quechua-castellano/castella- no-quechua. Lima: Editorial Universitaria de la Universidad Ricardo Palma.
López-Baralt, Mercedes (1989). El retorno del Inca Rey. Mito y profecía del mundo andino. La Paz: Hisbol.
Montoya Rojas, Rodrigo; Montoya Rojas, Luis y Montoya Rojas, Edwin (1998).
Urqukunapa yawarnin. La sangre de los cerros. Antología de la poesía quechua que se canta en el Perú. Wakcha kay. Orfandad. Tomo 3. Lima: Universidad Nacional Federico Villareal.
Murúa, Martín de (1987). Historia general del Perú. Madrid: Historia 16, Información y Revistas.
Omer, Aurélie (2017). “Los elementos narrativos de las fases iniciales del mito de incarri”. Génesis de los dramas del fin del Inca Atahualpa y los mitos de Inkarri. Produccio- nes del reino neo-Inca de Vilcabamba y de sus aliados del Taqui oncoy, Husson, Jean- Phelippe. Lima: Argos, pp.227-263.
Ossio, Juan M. (2000). “Inkarri y el mesianismo andino”. El héroe entre el mito y la historia, Navarrete, Federico y Olivier, Gulhem (coords.). México: Universidad Autónoma de México / Centro Francés de Estudios Mexicanos y Centro America- nos, pp. 181-212.
Ramos Flores, Edwin. Wamanipa yawarnin. La sangre del Wamani. Lima: Yachachisun, 2015.
Riesco, Laura (2007). Ximena de dos caminos. Lima: Peisa.
Rivera Cusicanqui, Silvia (2010). Oprimidos pero no vencidos. La Paz: La Mirada Salvaje.
---------- (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Ai- res: Tinta Limón.
Romualdo, Alejandro (1957). “Canto Coral a Tupac Amaru, que es la libertad”. Anto- logía general de la poesía peruana, Romualdo, Alejandro y Salazar Bondy, Sebastián. Lima: Librería Internacional del Perú, pp. 886-887.
Scorza, Manuel (1991). El jinete insomne. México: Siglo XXI.
Scorza, Manuel (1998). La tumba del relámpago. México: Siglo XXI.
Valle de Siles, María Eugenia del (2011). Historia de la rebelión Tupac Catari. La Paz: Plural.
Villena Villegas, Fernando (2009). Sonqo rimarej. Decires del corazón. La Paz: Plural. Walker, Charles (2020). La rebelión de Túpac Amaru. Lima: IEP.
Warak’a, Kilku (1955). Taki parwa. Cusco: Garcilaso.
Warak’a, Kilku (1980). Qori hamanq’ay, Cusco: Instituto Nacional de Cultura Región Cusco.
Published
2021-12-23
How to Cite
Mamani Macedo, M. (2021). The Inkarri’s myth in quechua songs. Revista Telar ISSN 1668-3633, (27), 259-284. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/560