“The most cursed writer in current Chilean literature”: the critical reception of Diamela Eltit’s narrative

  • Federico Cabrera Consejo Nacional de Investigaciones Científicas (CONICET)/Universidad Nacional de San Juan
Keywords: Diamela Eltit, chilean literature, literary criticism

Abstract

In this paper I propose to explore the discourse of the critics around the literary production of the Chilean writer Diamela Eltit. I argue that it is possible to identify interpretations and resistances on the part of different agents of the cultural field that account for the eccentric character of Eltit and internal disputes related to aesthetic experimentation, gender problems and political interpellations. I organize the exhibition as a diachronic journey through different academic publications that appeared between 1990 and 2020 that focus on different problematic nodes (the reconfiguration of the literary field, the politicization of writing and the centrality of the body as territory of social dispute).

Author Biography

Federico Cabrera, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas (CONICET)/Universidad Nacional de San Juan

Profesor de Letras (UNSJ), Magíster en Estu- dios Latinoamericanos (UNCuyo) y alumno del Doctorado en Letras (UNT). Se desempeña como docente en las cátedras de “Literatura Hispanaomericana II” y “Métodos de investigación y crítica literaria” en la Universidad Nacional de San Juan y como Becario Interno Doctoral del CONICET.

References

Barrientos, Mónica (2019). La pulsión comunitaria en la obra de Diamela Eltit. Pittsburgh: Latin American Research Commons.

Bolaño, Roberto (2011). Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, Pierre (2002). Campo de poder, campo intelectual. Itinerario hacia un concepto. Buenos Aires: Montressor.

Brito, Eugenia (1990). Campos minados (Literatura post-golpe en Chile). Santiago: Cuarto Propio.

Cabrera, Mario Federico David (2017). “Desbordes de lo humano: configuraciones del cuerpo en María Luisa Bombal y Diamela Eltit” [en línea]. Catedral Tomada. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana. http://catedraltomada.pitt.edu/ojs/index.php/ catedraltomada/issue/view/12/showToc [consulta 4 de agosto de 2020].

---------- (2020). “Constelaciones metafóricas de la memoria: Sumar de Diamela Eltit” [en línea]. Literatura y lingüística. http://ediciones.ucsh.cl/index.php/lyl/article/ view/2262/1962 [consulta 19 de agosto de 2020].

Cánovas, Rodrigo (2009). “Diamela Eltit. Algunos años antes, algunos años después”. En Diamela Eltit: redes locales, redes globales. R. Carreño Bolívar (ed.). Madrid: Iberoamericana, pp. 25-32.

Carreño Bolívar, Rubí (2007). Leche amarga: violencia y erotismo en la narrativa chilena del siglo XX (Bombal, Brunet, Donoso, Eltit). Santiago: Cuarto Propio.

---------- (2009). “¿Qué eres? Una torpe, alerta, alarmada, pasafronteras”. En Diamela Eltit: redes locales, redes globales. R. Carreño Bolívar (ed.). Madrid: Iberoamericana, pp. 13-21.

---------- (2013). Av. Independencia. Literatura, música e ideas en Chile disidente. Santiago: Cuarto Propio.

Corbin, Megan (2013). “Archiveras anarquistas: Corporal Testimony in the Work of Diamela Eltit” [en línea]. Catedral tomada: Revista de crítica literaria latinoamericana. https://catedraltomada.pitt.edu/ojs/index.php/catedraltomada/article/view/29 [consulta 19 de agosto de 2020].

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Pre-textos.

Eltit, Diamela.”Tiempo y literatura”. Diamela Eltit: redes locales, redes globales. R. Carreño Bolívar (ed). Madrid: Iberoamericana, pp. 345-351.

---------- (2016). Réplicas. Escritos sobre literatura, arte y política. Santiago: Seix Barral.

Fuguet, Alberto (2005). The World According to Jimmy Corrigan [en línea]. Alberto Fuguet: escritor/lector. https://albertofuguet.blogspot.com/search?q=eltit [consulta 19 de agosto de 2020].

Lértora, Juan Carlos (1993). “Presentación”. Una poética de literatura menor: la narrativa de Diamela Eltit. J. C. Lértora ed. Santiago: Cuarto Propio, pp. 11-15.

Ludmer, Josefina (2015). Clases, 1985. Algunos problemas de Teoría Literaria. Buenos Aires: Paidós.

Marks, Camilo (2002). Literatura. La esfinge del supermercado. Qué pasa, Santiago, 30 de agosto.

Ramos, Julio (1993). “Diamela Eltit y el imaginario de la virtualidad”. En Una poética de literatura menor: la narrativa de Diamela Eltit. J.C. Lértora (ed.). Santiago: Cuarto Propio, pp. 53-81.

Richard, Nelly (1991). Residuos y metáforas (Ensayos de crítica cultural sobre el Chile de la Transición). Santiago: Cuarto Propio.

---------- (1993). “Tres funciones de la escritura: deconstrucción, simulación, hibrida- ción”. En Una poética de literatura menor: la narrativa de Diamela Eltit. J.C. Lértora (ed.). Santiago: Cuarto Propio, pp. 37-51.

---------- (2016). “La generalización masculina del intelectual público”. Catedral tomada. Revista de crítica literaria latinoamericana 6, pp. 184-189.

---------- (2018). Feminismo, género y diferencia(s). Santiago: Palinodia.

Rojas Contreras, Sergio (2012). Catástrofe y trascendencia en la narrativa de Diamela Eltit. Santiago: Sangría Editora.

Scarabelli, Laura (2018). Escenarios del nuevo milenio. La narrativa de Diamela Eltit (1998- 2018). Santiago: Cuarto Propio.

Published
2020-12-15
How to Cite
Cabrera, F. (2020). “The most cursed writer in current Chilean literature”: the critical reception of Diamela Eltit’s narrative. Revista Telar ISSN 1668-3633, (25), 205-220. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/505