Títeres, escritura y dibujo: Javier Villafañe y la recolección de voces infantiles
Abstract
For more than five decades, the poet and puppeteer Javier Villafañe traversed towns and cities in Argentina, Latin America and Spain with his tableau “La Andariega” presenting puppet shows. One of the characteristics of this experience is the construction of a device center on the representation but capable of exceed that moment: at the end of the performance, he asked his audience to draw or write. Villafañe later compiled these children’s creations in different books. Those creations, despite the variety of supports and formats, have in common being the product of children’s hands as well as narrating and witnessing their uniqueness. In this sense, the work carried out by Villafañe for almost half a century can be understood as the construction of an archive of children’s voices and testimonies. We aim to recover a part of the history of puppet theater of the 20th century thanks to Villafañe’s adventures, his collection construction labor, and its subsequent publication, concentrating on the first two compilations, El Gallo Pinto: can- ciones de Javier Villafañe ilustradas por niños argentinos (1944a) and Los niños y los títeres (1944b) appeared in the same year and work in a complementary way, by bringing together drawings, the first, and letters and plays, the second one.
References
Arheim, Rudolph (2006). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza.
Carli, Sandra (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Madrid-Buenos Aires: Miño y Dávila.
Cavarero, Adriana (2000). Relating narratives: storytelling and selfhood. Nueva York-Lon- dres: Routledge.
Fernández, María del Carmen, Welti, María E y Biselli, Ruben (2008). “Los cuadernos escolares de La Escuela Serena: un recorrido a través de sus imágenes (Rosario, 1935 -1950)”. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación 3, pp. 343-358.
Foster, Hal (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a fines de siglo. Madrid: Akal. Foulc, Thieri y Henryk Jurkowski (comp.). (2009). Encyclopédie mondiale des Arts de la
marionnette. Paris: L’entretemps-Union Internationale de la Marionnette.
Gaultier, Maud (2011). “La marionnette au service d’un théâtre grotesque ou Javier Villafañe et l’aventure de la roulette ‘La Andariega’” [en línea]. Studii de Þtiinþã oi Culturã VII/2, pp. 45-54. ‹https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=101076› [consulta 25 de marzo 2020].
Girotti, Bettina (2019). “El Gallo Pinto de Javier Villafañe, un archivo ilustrado: la colección de dibujos de niñas y niños argentinos” [en línea]. Anais 1° Encontro poeticas do inanimado. Cintra, Wagner y Piragibi, Mário (eds.). San Pablo: UNESP, pp. 18-27. ‹https://poeticascenicas.wixsite.com/home› [consulta 15 febrero 2020]
Gobbi, Marcia (2006). “Mário de Andrade e os desenhos das crianças pequenas: olhares de “Turista Aprendiz”. Desigualdade Social e Diversidade Cultural na Infância e na Juventude. Freitas, Marcos Cesar (Org.). São Paulo: Cortez. 175-205.
Guasch, Ana María (2011). Arte y archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.
Medina, Pablo (2010). “Historias de ida y vuelta”. Antología: obra y recopilaciones. Villafañe, Javier. Buenos Aires: Sudamericana, pp.17-76.
---------- (2013). “Javier Villafañe”. Poesía y cuentos para chicos. Villafañe, Javier. Bue- nos Aires: Colihue, pp. 7-18.
Merelli, Sergio (2014). Javier Villafañe: la poesía en mameluco. Buenos Aires: Corregidor.
Pellegrino Soares, Gabriela (2002). A semear horizontes: leituras literárias na formação da infância, Argentina e Brasil (1915-1954). Tesis de doctorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP.
SD (1943). “Por todo el país se difunden los teatros de títeres”. La Nación, 26.7.1943
Sosenski, Susana (2010). “Niños limpios y trabajadores. El teatro guiñol posrevolucionario en la construcción de la infancia mexicana” [en línea]. Anuario de Estudios Americanos 67/2, pp. 493-518. ‹http://estudiosamericanos.revistas.csic.es/index.php/estudiosamericanos/article/view/ 517/523› [consulta 3 de abril de 2020].
Villafañe, Javier (1944a). El Gallo Pinto: canciones de Javier Villafañe ilustradas por niños argentinos. La Plata: Universidad de La Plata.
---------- (1944b). Los niños y los títeres. Buenos Aires: El Ateneo. ---------- (2010). Antología. Buenos Aires: Sudamericana.
Archivos consultados
Archivo personal Javier Villafañe
Biblioteca “José de Maturana” (Argentores) Centro de Documentación “La Nube”
Instituto Nacional de Estudios de Teatro (INET)
La aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición en papel (postprint), bajo licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en el repositorio institucional de la UNT y difundido a través de las bases de datos que el editor considere apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.