“I owe myself to the hobby in Montevideo”. Two calligraphic pictures by Juan Manuel Besnes e Irigoyen as sources towards the Montevidean literate culture of the first half of the 19th century

  • Ernesto Beretta Museo Nacional de Montevideo
Keywords: Juan Manuel Besnes e Irigoyen, Montevideo, calligraphic art, libraries, Mon- tevideo, literatecity, literatecity, calligraphic art, libraries

Abstract

The analysis of two calligraphic pictures by Juan Manuel Besnese Irigoyen in 1828 and 1829 is the trigger to approach the use of some written and iconographic sources available to the Montevidean literate community of the first half of the 19th century. In the case of Besnes, these literary sources fulfilled a pedagogical function in his performance as a school teacher, and also evoked his relationship with the Brotherhood of Charity. But, advancing on the early production of the calligrapher, we can approach it as a case study, as a member of this literate community in its links with some of its members, in its participation in cultural and scientific activities. It also allows us to approach the existing libraries in the city, the book trade and the circulation network of printed materials and information. From this perspective its production constitutes a source to date barely addressed.

Author Biography

Ernesto Beretta, Museo Nacional de Montevideo

Ernesto Beretta García es Licenciado en Ciencias Antropológicas. Maestrando en Ciencias Humanas, opción Historia rioplatense. Es Investigador y restaurador del Museo Histórico Nacional. Curador e integrante de equipos de curaduría de las exposiciones “José Enrique Rodó a cien años de su muerte” (2017), “Juan Manuel Besnes e Irigoyen inventó escribió y dibujó” (2016), “Testigos de la Gran Guerra” (2014), entre otras. Es coautor de catálogos. Docente, Sección Historia del Arte del Departamento de Historia Universal, Instituto de Ciencias Históricas de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República (FHCE-UDELAR). Encargado del taller de restauración, investigador y curador de exposiciones, Museo Histórico Nacional, Dirección Nacional de Cultura, Ministerio de Educación y Cultura. Desarrolla una línea de investigación sobre el arte en el Uruguay durante el siglo XIX. Ha publicado dos libros, artículos en revistas arbitradas y artículos de divulgación. Es responsable de un proyecto financiado por CSIC sobre arte en el Uruguay entre 1830 y 1843, e integra dos equipos de investigación (UDELAR).

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Published
2019-12-23
How to Cite
Beretta, E. (2019). “I owe myself to the hobby in Montevideo”. Two calligraphic pictures by Juan Manuel Besnes e Irigoyen as sources towards the Montevidean literate culture of the first half of the 19th century. Revista Telar ISSN 1668-3633, (23), 49-70. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/446