Reader´ traces. Proposal to rethink the bibliographic heritage of Archivo Central Andrés Bello of the University of Chile

  • Ariadna Biotti Archivo Central Andrés Bello de la Universidad de Chile
  • Camila Plaza Archivo Central Andrés Bello de la Universidad de Chile
Keywords: History of books, reading practices, cultural heritage, marginalia, history of libraries

Abstract

The Latin American heritage field is developing a growing concern for reader's vestiges. Within that frame, the objective of this work is to critically interpret which were the functions of a specific conjunct of books through the idea of ¨redear trace¨, a concept that identify the senses that matter and textuality of books have for a person at one point. From the analysis of a group of 100 books located in Sala Chile of Archivo Central Andrés Bello, we have identified 105 reader´s traces. That conjunct has allowed us to built a typology of senses, that is to say, a flexible and demonstrative classification of the paradigms, common places and the unthinkable actions of readers and users of the books gathered in the collection. The study has allowed us to set a research problem and to redefine the bibliographic heritage from a less elitist and monumental perspective, appreciating the political and subjective appropriation logics that this university bibliographical collection contains.

Author Biographies

Ariadna Biotti, Archivo Central Andrés Bello de la Universidad de Chile

. Licenciada en Historia Universidad de Chile (2005). Máster en Historia. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales de Paris (2009). Doctora en Historia y Civilizaciones Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales de Paris (2014). Doctora en Historia de Chile. Universidad de Chile. (2014). Realizo su tesis doctoral titulada La historia por el libro. Tránsitos y recorridos de la Araucana. Santiago de Chile (1788- 1888) bajo la dirección de Roger Chartier y Alejandra Araya. Sus principales líneas de trabajo tienen que ver con la historia de la edición, del libro y la lectura en Chile y América. Se ha desempeñado como Profesora de los ramos de historia moderna, introducción a la historia y metodología general de la investigación en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Hoy imparte clases en la Universidad Abierta de Recoleta. Actualmente se aboca a la puesta en valor del patrimonio histórico universitario siendo Coordinadora del Área de Investigación Patrimonial del Archivo Central Andrés Bello, núcleo patrimonial emblemático de la Universidad de Chile.

Camila Plaza, Archivo Central Andrés Bello de la Universidad de Chile

Licenciada en Historia Universidad de Chile (2013). Magíster en Estudios de Género y Cultura, mención en Humanidades, Universidad de Chile con la investigación Raptadas y Estupradores de la Capitanía General de Chile. Estudio de relaciones de género y experiencia colonial, 1638-1776 (2017). Es Encargada de Extensión y Comunicaciones del Archivo Central Andrés Bello de la Universidad de Chile. Sus principales áreas de estudio han tenido relación con la historia colonial y de género en Chile y América Latina. Recientemente se ha desempeñado en proyectos interdisciplinarios de puesta en valor del patrimonio, desarrollando interés por la historia de las instituciones culturales patrimoniales.

References

Ávila Martel, Alamiro (1979). Reseña histórica de la Universidad de Chile: (1622-1979), Santiago: Universidad de Chile.

Bourdieu, Pierre (2000). Campo de poder, campo intelectual, Buenos Aires: Editorial Montressor.

Bravo Lira, Bernardino (1992). La universidad en la historia de Chile, 1622-1992, Santiago: Pehuén Editores.

Burdiles, Francisco (2017). Cultura impresa y modernidad. Tendencias de edición, composición tipográfica y legibilidad en novenas impresas en Nueva España (1686- 1826). Tesis para optar al Grado de Magíster en Estudios Latinoamericanos dirigida por Alejandra Vega. Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile.

Chapman, W (2005). “El concepto de sociabilidad como referente del análisis histórico”. Investigación & Desarrollo, 23/1, pp. 1-37.

Chartier, Roger y Martin, Henri-Jean (1982). Histoire de l’edition française. Paris: Promodis.

Chartier Roger (2005). Inscrire et effacer. Culture écrite et littérature (XIe-XVIIIe siècle). Paris: Gallimard et Le Seuil.

Cornejo Polar, Antonio (2003). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad sociocultural en las literaturas andinas. Perú: Centro de Estudio Antonio Cornejo Polar.

Couyoumdjian, Juan Ricardo (1989), “Alamiro de Ávila Martel y la Bibliografía Chilena”, Anales de la Universidad de Chile, 5/29, pp. 23-37.

Elias, Norbert (1996). La sociedad cortesana, México: Editorial FCE.

González Sánchez, Carlos Alberto (2001). Los mundos del libro. Medios de difusión de la cultura occidental en las Indias de los siglos XVI y XVII, Sevilla: Universidad de Sevilla.

Jackson, Heather J. (2001). Marginalie: readers writing in books. New Haven/London: Yale University Press.

Krzysztof Pomian (2010), Historia cultural, historia de los semióforos [en línea] Zalapa. AL FIN LIBRE EDICIONES DIGITALES. [consulta 13 de noviembre de 2018]

Palma Peña, Juan Miguel (2013). “El patrimonio cultural, bibliográfico y documental de la humanidad. Revisiones conceptuales, legislativas e informativas para una educación sobre patrimonio”, CUICUILCO, 58, pp. 31-57.

Rioseco, Virginia (2015). Libro antiguo, artefacto complejo y abierto en las colecciones de la orden dominica. Operaciones y apropiaciones. Tesis para optar al Grado de Magíster en Estudios Latinoamericanos dirigida por Alejandra Vega. Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile.

Suárez de la Torre, Laura (2017). “Los gabinetes de lectura en México, 1821-1869 de Lizardi a Devaux”, en Laura Suárez de la Torre (ed.), Estantes para los impresos: espacios para los lectores: siglos XVIII-XIX, México, D. F.: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora.

Universidad de Chile (2016), Observa, Descubre y Protege. Reconoce: Sala Universidad de Chile, Santiago: Maval SPA.

Wagstaff, Kiri L. y Ramdarshan Bold, Melanie (2017). “Marginalia in the digital age: Are digital reading devices meeting the needs of today ́s readers?”. Library & Information Science Research.39/1, pp. 16-22.

Zabludovsky Kuper, Gina (2013). “El concepto de individualización en la sociología clásica y contemporánea”, Política y Cultura, 39, pp. 229-248.

Published
2019-07-05
How to Cite
Biotti, A., & Plaza, C. (2019). Reader´ traces. Proposal to rethink the bibliographic heritage of Archivo Central Andrés Bello of the University of Chile. Revista Telar ISSN 1668-3633, (22), 69-84. Retrieved from http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/432